Sfânta Elena
Krajané v českých vesnicích rumunského Banátu
SVATÁ HELENA

Prozdravi.cz

Poloha obce

České vesnice jsou rozloženy v nejjižnějších výběžcích Karpat. Dá se říci, že vesnice najdeme tam, kde končí podkova karpatského oblouku (viz mapka)
Obec Svatá Helena leží asi 10 km jihovýchodně od města Moldava Nouă. Silnice vede po levém břehu Dunaje až k obci Coronini. Zde odbočuje jako zpevněná cesta nalevo do kopce. Obec je v nadmořské výšce 420 m n. m., přesto je z českých vesnic položena nejníže.
Za vesnicí Coronini po směru toku Dunaje jsou další přístupové cesty k vesnici. Jedna vede podél koryta potoka Rajka, druhá podél potoka Alibeg. Tuto krásnou malebnou cestu údajně používali i první přistěhovalci z Čech.
Polními cestami lze dojít polními cestami do nejbližší české vesnice, do Gerniku. Cestou je možno odbočit nalevo k poměrně dlouhé jeskyni Gaura Turceasca s ne příliš bohatou krápníkovou výzdobou a ponornou říčkou. Zajímavá je i cesta přes Liborážď (rum. Liborajdea) a Krušovice do Sikovic (rum. Sicheviţa – velká obec, kde se konají pravidelné trhy).

Popis oblasti

Celá oblast leží na vápenci s množstvím krasových jevů: závrtů, propastí i jeskyní. Protože okolí obce je využíváno k zemědělství a pasení, každý takový útvar má svůj místní název (zpravidla český). Lze tedy nalézt jeskyni na Topolici, pod Vranovcem (u Kulhavé skály), rozsáhlou jeskyni Gaura Muşca a další menší jeskyně.
Z několika míst je krásný pohled na vesnici nebo do širokého okolí. K takovým místům patří Holý vrch (můžeme spatřit gernická pole i vzdálené Rovensko), kopec Čoprtán, pole na Růlu, Demlenky, Sirovice, Čouky nebo Jasanovka.
V horkých letních dnech lze pro improvizovanou koupel využít potoka Alibeg (směrem na Topolici a potom dolů k Dunaji po pravém břehu potoka).